Om Klubben

Västra Frölunda Badminton är en ideell förening med stora ambitioner som bedriver både breddverksamhet och elitverksamhet. Vi har badmintonskola, senior- och ungdomsträning och motionsgrupp.

VFB har sin klubblokal och bedriver sin verksamhet i Sportarenan, Åkered, Göteborg.

Vår historia

Västra Frölunda Badmintonklubb är en badmintonklubb på svensk elitnivå. Vi har mångårigt deltagande i elitserien med flertalet svenska mästerskapstitlar. Vi har genom åren odlat fram en stor mängd spelare på svensk och internationell elitnivå.

Vår ambition

• Vi vill vara bland sveriges ”bästa” och mest attraktiva ungdomsklubbar med högkvalitativa träningsmöjligheter
  • Vi vill odla fram internationellt konkurrenskraftiga juniorer
  • Vi vill vara en bred ungdomsklubb
  • Vi vill ha serielag för seniorer med eget material

Vår satsning

• Vårt mål är att ha ett seniorlag i högsta nationella serien i Sverige
  • Vi vill kunna erbjuda en träningsmiljö som möjliggör att juniorer och seniorer kan satsa på badminton och uppnå sina individuella mål

Badmintonens historia – så här började det

Spel och lek med fjäderboll har tusenåriga anor i delar av Asien och bland indianfolk i Nord- och Sydamerika. De äldsta kända fjäderbollarna var dubbelt så stora och tunga som de man använder i dag. Föregångare till den moderna sporten är det indiska spelet Poona, döpt efter staden (i dag Puna), sydost om Bombay. År 1860 publicerade engelsmannen Isaac Spratt häftet ”Badminton Battledore – a new game”. Namnet kom från engelska slottet ”Badminton House” på vilket slottsherrens dotter blivit förtjust i spelet. Första klubb som spelade med dagens regler bildades 1887 i Bath i England. Tolv år senare arrangerades All England – världens mest prestigefyllda tävling – för första gången. Svenska Badmintonförbundet bildades 1936, två år efter det internationella förbundet. Sverige och Malmö stod som värd för första VM-turneringen, 1977.